Rusko v slovenskom dezinformačnom priestore (Január 2021)

Autor: Slovenský inštitút pre bezpečnostnú politiku | 3.2.2021 o 10:17 | (upravené 3.2.2021 o 10:27) Karma článku: 7,29 | Prečítané:  2536x

Aj v januári sme pozorne sledovali slovenské dezinformačné weby. Ako správne tušíte, pro-kremeľskej propagandy sme objavili viac, než dosť. Čo sa v januári šírilo, spolu so zaujímavými dátami k rôznym webom, sa dočítate v článku.

Článok nájdete aj na Antipropaganda.sk

Podobne ako v poslednom kalendárnom mesiaci roku 2020, aj v januári sme sledovali aktivitu dezinformačných webov. Už na úvod poznamenáme, že dezinformátori začali nový rok zostra. Počas monitoringu sme sa pozornejšie zaoberali 4 webmi: Zem a Vek; Hlavné správy; Hlavný denník; Extra plus. Pri každom z nich prinášame prehľad tém, a tiež dáta z nástroja CrowdTangle. Na záver porovnáme aktivitu dezinformačných webov s tradičnými médiami.

Zem a Vek

Pre Zem a Vek sa nám žiaľ dáta z aplikácie CrowdTangle nepodarilo získať. Dôvodom bolo odstránenie Facebookovej stránky Zem a Vek.

Bohatú nádielku priniesol Eugen Rusnák alias Jevgenij Paľcev. Ten je v šírení pro-putinovskej propagandy hviezdou našej scény.

Informuje, že za protestami v Bielorusku stojí teroristická skupina financovaná zo zahraničia. Rusnák ich označuje ako organizátorov štátneho prevratu. Článok vyzdvihuje bieloruské bezpečnostné zložky, ktorým sa včas podarilo odhaliť a zatknúť väčšinu teroristov. Keby Jevgenij propagoval ruské záujmy, vyzeralo by to inak?

V inom článku opisuje novozvolenú moldavskú prezidentku ako rusofóbku, pričom nie je prekvapivé, že chce zlepšovať vzťahy s Ukrajinou, kde sú podobné pomery. Druhý článok zase stavia Rusko do pozície obete, pričom konštatuje, že akokoľvek sa Rusko zachová vždy bude pre „západné“ krajiny vinné a zlé. 

Rusnákovej kritike neušli ani mainstreamové média, ktoré majú slúžiť na proti-ruskú propagandu. Tentoraz išlo o „slniečkársku konšpiráciu“ o novom bieloruskom znaku, ktorý by mal znázorňovať odklon od Ruska a priblíženie sa k „Západu“.

Ďalší Rusnákov článok obviňuje ukrajinské politické špičky z toho, že ich odmietanie ruskej vakcíne je iba čisto politická záležitosť. Vakcínou Sputnik V sa mal dať zaočkovať samotný prezident Zelenskyj, pričom táto možnosť je odopieraná bežným Ukrajincom, ktorých údajne väčšina danej vakcíne dôveruje. To by naozaj musela ruská propaganda fungovať ako švajčiarske hodinky.

Inokedy zas cituje Putinove vyjadrenie, podľa ktorého je jeho prepojenie na miliardový palác iba mýtus. Zároveň dodáva, že Navaľného film je iba „nuda“ plná prekrútených faktov. Pridanou hodnotou článku má byť aj vyjadrenie „objektívneho zdroju“, v zastúpení hovorcu Kremľa Dmitrija Peskova, ktorý. podobne ako, Putin všetky obvinenia odmieta a označuje za klamstvá. Na konci Paľcev ako tradične nezabudol skritizovať „propagandu“ slovenského „mainstreamu“.

Svoj pohľad Rusnák poskytol aj pri téme odobratia práv Bielorusku zorganizovať záverečný turnaj MS v hokeji. Podľa Rusnáka bolo odobratie MS v hokeji Bielorusku pokrytectvo a farizejstvo. Uvádza, že je to odpoveď na legitímne zvolenie Lukašenka do pozície prezidenta, ktorým sa opozícii rozplynula šanca sa dostať k moci. Medzinárodne spoločnosti, ktoré odmietli sponzorovať turnaj ak sa odohrá v Bielorusku označuje za spoločnosti, ktoré ,,menia režimy vo mnohých štátoch, jedny vlády ničia a privádzajú k moci druhé, riešia, ktoré krajiny treba podporiť a ktoré tvrdo potrestať, porušujú ľudské práva, stanovujú totálnu cenzúru a zapchávajú ústa oponentom“

Na konci článku sa dotkne aj konkrétne Ruska, ktoré zasadzuje do pozície utlačovaného. Uvádza, že európske národy a sponzori ,,už niekoľko rokov totálne sankcionujú ruských športovcov, zakazujú ruskú hymnu a zástavu na olympiádach a majstrovstvách sveta a vôbec spomienku o tom, že sa na nich zúčastňujú národné ruské tímy“. Naopak nepripúšťa, že MS boli odobraté na základe nedodržiavania ľudských práv v krajine a použitia násilia na vlastných obyvateľoch. Ruskí športovci sú sankcionovaní z objektívnych dôvodov. Buď ide o agresívne medzinárodne správanie samotnej krajiny, alebo nelegálne dopingové aféry, ktorými sa previnili ruské reprezentačné výbery. 

Chuťovka od nášho obľúbenca na záver. Podľa stránky Zem a Vek sú média ako Sputnik a RT neprávom označované na za nebezpečné média šíriace pro-ruskú propagandu. Naopak, autor článku tvrdí, že práve americké a európske média sú tie, ktoré sa venujú proti-ruskej propagande, šíria falošné správy, podporujú opozíciu a propagujú štátne prevraty. Uvádza, že sloboda slova v západných médiách neexistuje a média podliehajú tvrdej cenzúre. Podľa verejne dostupných informácií je skôr evidentné, že všetky spomenuté prívlastky k americkým a európskym médiám dokonalé sedia na fungovanie práve ruských médií. Keby to bolo tak, ako stojí v článku, nemohol by Zem a Vek šíriť tieto bludy.

Hlavné správy

Zahanbiť sa nenechali ani Hlavné správy. 

Hlavne správy sa venovali napríklad kauze Navaľnyj. Tvrdia, že Navaľnyj je zahraničný agent a Západ ho nominoval do pozície vodcu ruskej opozície. Ako zvyčajne – za všetko môže Západ.

Tiež sme mali možnosť dočítať sa tajuplné informácie o Navaľnom. Autor nepochybuje o tom, že Navaľnyj, ktorého označuje aj ako samozvaného „Führera“ ruskej opozície, je riadený nie len americkou CIA, ale aj britskou MI6 či nemeckou BND. Tieto inštitúcie mu zároveň mali poskytnúť informácie o Putinovej rezidencii. Dôkazom má byť fakt, že niektoré anglické výrazy neboli preložené, respektíve boli preložené zle.

Ako problematický sa im javí aj fakt, že k situácií sa vyjadrujú zahraničné mocnosti – najmä USA. Autor článkuna stránke Hlavných správ konštatuje, že miešanie sa USA do „kauzy Navaľnyj“ je z ich strany čistá agresia. Dodáva, že aj napriek predĺženiu Zmluvy START nedôjde k nijakému zlepšeniu vo vzájomných vzťahoch, pričom jednou z bariér majú byť aktivity podobného charakteru.

V inom článku zas priniesli názory predsedu ruskej dumy Vyacheslava Volodina. Ten sa rozhorčuje nad tým, že sociálne siete zablokovali účty Trumpovi. Konkrétne tvrdí, že ,,úradujúci prezident, za ktorého hlasovalo takmer 75 miliónov Američanov, jeho priaznivcov, bol zbavený základného práva – slobody slova“Pridáva, že ide o útok zo strany politických oponentov založený na ohrozovaní základných práv a slobôd občana. Na mieste by bolo, keby sa predseda ruskej dumy obzrel aj na dodržiavanie základných práv a slobôd vo svojej krajine. Režim Vladimíra Putina je charakteristický pre potláčanie opozičného disentu, kontroly mediálneho prostredia alebo manipulácie volieb. Občianska sloboda, sloboda médií a prejavu v krajine pravidelne dosahuje v rebríčkoch veľmi nízke čísla. To potvrdzuje aj zriadená federálna služba pre dohľad nad komunikáciami, informačnými technológiami a masmédiami, ktorá nesie názov Roskomnadzor.

Na Hlavných správach sa objavuje aj článok venujúci sa výrokom lídra Doneckej ľudovej republiky Pušilina, ktorý vládne v Doneckej oblasti za podpory Kremľa. Podľa obsahu príspevku chce Pušilin referendum, ktoré má potvrdiť vôľu národa stať sa právoplatne uznaným samostatným štátom. Referendum by pravdepodobne nedisponovalo veľkou transparentnosťou, keďže vysoké percento obyvateľov, ktorí nesúhlasili so vznikom DĽR za podpory Ruskej federácie a osamostatnenia sa od Ukrajiny, bolo nútené z dôvodu vlastnej bezpečnosti odísť na Ukrajinu. Ďalším faktorom môže byť aj strach obyvateľov zúčastniť sa, keď zastávajú rozdielny názor ako predstavitelia samozvanej vlády.

Článok taktiež otáča situáciu a označuje Ukrajinu za agresora, ktorý vyvolal a začal vojenskú operáciu proti Luhanskej a Doneckej republike. Článok naopak nespomína skutočného agresora a spoluiniciátora konfliktu – Ruskú federáciu. Nie je žiadnym tajomstvom, že Ruská federácia počas konfliktu podporovala a podporuje polovojenské jednotky bojujúce na Donbase, či už dodávaním zbraní alebo personálnou pomocou v podobe vojakov. 

Hlavné správy nezabudli ani na tému vakcín. Vo svojom článku opisujú skúsenosť nórskeho korešpondenta v Rusku, ktorý si nepochvaľoval iba samotnú vakcínu, ale aj skvelý ruský zdravotnícky personál. Nezabudli tiež porovnať ruskú a „západné“ vakcíny. Podľa slov korešpondenta bolo jeho rozhodnutie zaočkovať sa ruskou vakcínou podmienené tým, že aj mnohí západní odborníci uprednostňujú ruskú vakcínu. To, koho presne mal na mysli však nezmienil. 

Došlo aj na vyzdvihovanie ruskej vakcíny Sputnik V a poukazovanie na jej komparatívne výhody v cene a účinnosti. Autor článku nezabudol pripomenúť, že Rusi boli prví, ktorí s vakcínou prišli. Škoda, že jej neveria ani samotní Rusi.

Pozornosť sa ušla aj téme venezuelských volieb. Autor príspevku konštatuje, že Európska únia uznala to, čo od samého začiatku tvrdili „zlí Rusi a Číňania.“ Okrem toho, že z článku nie je celkom jasné, čo tým autor presne myslel, nakoľko postoj Európskej únie a Slovenska zostal nezmenený. Parlamentné voľby z decembra 2020 teda nepokladá za demokratické a slobodné. Článok navodzuje dojem, že si venezuelská spoločnosť namiesto „americkej figúrky“ vybrala práve stranu Nicolasa Madura. Autor článku však zabudol zmieniť, že spomínané voľby opozícia na čele s Guaidóm bojkotovala a účasť dosiahla iba niečo málo cez 30%. Pri tejto príležitosti je potrebné pripomenúť, že Rusko spoločne s Čínou patria ku krajinám, ktoré uznávajú Nicolasa Madura ako právoplatného prezidenta.

Tradičnou a populárnou témou na danom webe je aj večné „súperenie USA s Ruskou federáciou“. V jednom z článkov priniesli prepis rozhovoru ruského novinára s americkým veľvyslancom na Ukrajine. Cieľom príspevku bolo poukázať na to, ako zmienený novinár „zmietol“ veľvyslanca a tým potvrdil, že „americká propaganda už stratila dych“. Naozaj nepriestrelný dôkaz.

V inom článku prichádzajú Hlavné správy so senzačnou informáciou, a to, že ruskí vedci (mimo iné aj uzbeckí) prišli na spôsob ako zničiť koronavírus. Zaujímavé je, že túto „priekopnícku myšlienku“ priniesli ako jediní. Uvidíme, či ju niekto začne využívať.

Hlavné správy venovali priestor aj situácii v Bielorusku. Opozičná líderka  Sviatlana Cichanovská verí, že nadchádzajúce Majstrovstvá sveta v ľadovom hokeji budú národné tímy bojkotovať v prípade, ak nepríde k zmene miesta konania. Článok, ktorý mimo iné čerpá informácie z ruského portálu Sputnik, je zakončený informáciou o vynesených obvineniach opozície z vytvorenia extrémistického hnutia za účelom zmocnenia sa štátnej moci, čo vytvára značný diskreditačný dojem. Nikto však nebude bojkotovať hokejové majstrovstvá kvôli opozičnej líderke. Práve naopak. Dôvodom je brutálne potlačenie občianskych protestov bezpečnostnými zložkami.

 

 

Podľa štatistík z platformy CrowdTangle uverejnili na sociálnej sieti Facebook Hlavné správy 246 príspevok za obdobie 1. januára až 1. februára 2021.

 

 

Za rovnaké obdobie sa Hlavným správam podarilo získať pomerne vysoké množstvo interakcií – 246 000.

Hlavný denník

Už ako zvyčajne, Hlavný denník vykázal mimoriadne vysokú aktivitu. Pre dobro všetkých sme sa rozhodli vybrať len niektoré problematické informácie, ktoré sa na webe objavili.

Hlavný denník sériu článkov, ktoré sa venujú „západnej agresii“ voči Rusku. Najmä prostredníctvom NATO. V textoch, primárne čerpajúcich z dezinformačného Russia Today, je Rusko stavané do pozície obete, ktorá sa len bráni západným agresiám vykonávaným v blízkosti hraníc. 

Podľa jedného zo zverejnených článkov malo Ministerstvo obrany Ruska zaznamenať približne 2 900 bojových lietadiel a okolo 1 100 prieskumných lietadiel v blízkosti ich vzdušného priestoru. V inom zase varujú pred možným vypuknutím vážneho konfliktu, dokým budú „provokatívne“ akcie zo strany Západu pokračovať. 

Napriek tomu, že v ďalšom z textov spomínajú aj zásahy NATO v reakcii na ruské manévre, autor tomu výraznú váhu neprikladá, pričom dodáva, že dané obvinenia ruská strana odmieta. Je nutné podotknúť, že zvýšená vojenská prítomnosť pri ruských hraniciach je odpoveďou na medzinárodnú agresiu zo strany Moskvy. 

Podobne na tom je aj článok čerpajúci informácie z už zmieneného Russia Today. Autor v ňom cituje ruského námestníka ministra obrany Alexandra Fomina, ktorý konštatuje, že sa USA pokúšajú o globálnu nadvládu, pričom odmieta globálnu stabilitu. Na druhej strane Rusko v článku vystupuje ako aktér, ktorý dodržuje a podporuje pravidlá, a usiluje sa o kontrolu zbraní medzi nimi a USA. Ide len o obyčajné dezinformácie zo strany Ruska. O tom, kto porušuje medzinárodné pravidlá, by sa dalo polemizovať celé hodiny. Rusko však v žiadnom prípade nemá čistý štít, čo by vedela dosvedčiť časť jeho susedov. Vrátane Ukrajiny a Gruzínska.

Obraz Ruska ako obete, ktoré sa vehementne snaží iba brániť voči agresívnemu NATO, prináša aj nasledujúci článok, podľa ktorého Rusko NATO „zničí“ už v Pobaltí, ak bude naďalej pokračovať s provokačnými aktivitami. Na druhej strane silné zoskupenie vojsk na Kryme má byť iba obrannou reakciou na základne v Zakaukazsku, ktoré buduje NATO. 

Hlavný denník priniesol tiež reakciu ruského ministerstva zahraničných vecí na výrok Mika Pompea, ktorý sa nechal počuť, že administratíva Donalda Trumpa bola mimoriadne tvrdá voči krokom Kremľa. Reakcia obsahovala historický obraz Napoleona ako ustupuje s porazenou armádou po neúspešnom ťažení v cárskom Rusku. Hlavný denník túto reakciu komentuje nasledujúcimi slovami: ,,Rusi chceli symbolicky Washingtonu naznačiť, že aj Napoleon si veľa namýšľal a napokon musel z Moskvy porazený odtiahnuť.“ Veľmi nezaujatý pohľad na vec

Aktuálnou témou na webe Hlavného denníka boli aj vakcíny. Istý článok cituje šéfa ruskej diplomacie Sergeja Lavrova, ktorý vyzýva k ukončeniu politizovania boja proti COVID-19 a vojne s vakcínami zo strany Západu. Podľa jeho slov Západ využíva pandémiu na potrestanie vlád, ktoré sa im nepáčia. Autor ako už býva zvykom nezmienil ruské snahy vykresľovať vakcínu Sputnik V v pozitívnom duchu a očierňovať tie „západne“. Ako sme už viackrát spomínali, práve v tomto im pomáhajú aj naše dezinformačné weby.

Článok na Hlavnom denníku ďalej informuje čitateľa, že Ukrajina odmietla ruskú vakcínu proti Covid-19. Ukrajinsky námestník ministerstva zdravotníctva Viktor Ljaško to komentoval slovami, že ,,Ukrajina použije proti ochoreniu iba také vakcíny, čo úspešne prejdú treťou fázou klinických testovaní.“

Text dáva priestor reakcii opozičného politika Viktora Medvedčuka, ktorý je predsedom rusofilnej strany Opozičná platforma. Ten to komentoval slovami, že ,,žiadna vakcína proti koronavírusu zatiaľ neprešla treťou fázou klinických skúšok“ a chce aby to niekto vysvetlil ministrovi zdravotníctva. V tomto prípade je evidentné, že Viktor Medvedčuk zavádza, keďže napríklad vakcína BioNTech/ Pfizer dokončila poslednú fázu testovania – známu ako fáza 3 a po vyhodnotení údajov, krajiny začali sprístupňovať túto vakcínu na verejné použitie.  

Pri vakcínach ešte chvíľu ostaneme. Hlavný denník sa opäť pustil do spochybňovania zahraničných vakcín a naopak vyzdvihovania ruskej vakcíny s názvom Sputnik V. Autor v článku cituje senátora a člena vládnej strany Jednotne Rusko Alexeja Puškova, ktorý tvrdí, že vakcína od spoločnosti Pfizer je nefunkčná a provokačne sa pýta, či ide vôbec o vakcínu. 

Aj ďalší článok nesie už známu líniu v znení – Pfizer = nekvalitný produkt zo Západu, Sputnik V = kvalitný produkt z Ruska. Pre pripomenutie vakcína od spoločnosti Pfizer prešla poslednou fázou testovania- známou ako fáza 3. Po vyhodnotení údajov sa začalo aktívne využívanie tohto typu vakcíny. Ruská vakcína zatiaľ v EÚ schválená nebola.

Zaujímavé príspevky uverejnené na stránke Hlavný denník predstavujú tradičnú ruskú propagandu týkajúcu sa vybavenosti ruskej armády či vyspelosti vesmírneho programu. Stíhačka Su-57 si môže podľa autora článku nárokovať titul najsilnejšej stíhačky sveta s najsilnejším motorom. 

Kremeľ sa taktiež hlási s novou pýchou vo vesmíre, ktorou je obnovenie vesmírnej zeleninovej záhrady. Výskumníci pracujú na vytvorení skleníka dopravníkového typu, ktorý bude okrem listových šalátov produkovať aj mrkvu a paradajky. Autor, ako inak, uvádza, že ruský skleník je oveľa efektívnejší ako americké alternatívy. 

Hlavný denník predstavil čitateľovi aj ruský proti-raketový letecký komplex. Autor ho označuje ako jedinečný stroj, ktorý ma obdobu len v sci-fi filmoch. V článku je taktiež spomenuté, že komplex vzbudzuje u USA znepokojenie z dôvodu bezmocnosti amerického obranného systému voči tejto zbrani. 

Podobný je aj článok s názvom „Baltská flotila a pozemná obrana Kaliningradu – najefektívnejší bojový organizmus na svete“. Už ako evokuje názov príspevku, ruské armádne sily sú opísané priam ako dokonalé. Zaujímavé je, že modernizačné tendencie a nasadenie ruskej armády má byť iba defenzívny krok voči posilňovaniu výzvedných systémov NATO a možnej obavy z anexie danej oblasti zo strany susedných krajín presadzujúcich „proti-ruskú politiku“.

V podobnom duchu sa niesol aj ďalší príspevok z dielne Hlavného denníka. V tomto prípade má ísť o ruský protiraketový štít patriaci medzi jeden z najefektívnejších na svete, schopný odolávať akejkoľvek hrozbe, dokonca aj útokom z vesmíru. Prioritne má však odolávať všetkým „americkým hrozbám“. Autor citujúci web topwar.ru tiež pripomína, že americké publikácie nezodpovedajú realite keď hovoria o slabostiach ruských protilietadlových a protiraketových systémov. Začíname pochybovať, či sa Hlavný denník nemení na katalóg prvotriednej ruskej vojenskej techniky.

Prehľad ruských zbraní zakončuje Hlavný denník predstavením ponorky. Článok uvádza, že ide o najrýchlejšiu ponorku na svete s najhlbším ponorom. Podľa autora zrýchlenie ponorky je porovnateľné so zrýchlením cestného automobilu na asfalte. Skúste hádať. Americké ponorky zaostávajú za tými ruskými. 

Z článkov pro-kremeľských portálov môže čitateľ neraz nadobudnúť pocit, že ruská armádna technika je dokonalá, ba priam nadpozemská. Hlavný denník tentoraz priniesol informáciu o vývoji stíhačky šiestej generácie, ktorá nebude ani zďaleka bežnou. Bude totiž schopná lietať aj vo vesmíre, či štartovať spod morskej hladiny.

Autori portálu sa samozrejme nezabudli zmieniť ani o najnovších amerických stíhačkách. Tie však na rozdiel od tých ruských možno označiť iba za „kus šrotu“, nakoľko majú množstvo chýb. 

To, že ruský vojenský priemysel dosahuje skvelé výsledky má dokazovať aj ďalší článok z dielne Hlavného denníka. Tentoraz ruskí vedci vyvinuli materiál, ktorému dávajú prívlastky ako nezničiteľný, či nadpozemský. Ani by sme sa nečudovali, keby celá tá vesmírna stíhačka lietajúca pod vodnou hladina pozostávala práve z tohto nezničiteľného materiálu.

Hlavný denník dal priestor aj členovi krajne pravicovej ĽSNS Milanovi Uhríkovi. Portál zdieľa jeho status, v ktorom Uhrík tvrdí, že rezolúciu odsudzujúcu Rusko za zatknutie Navaľného nepodporil preto, lebo cieľom uznesenia bolo, podľa jeho slov, ,,destabilizovanie a rozvrátenie Ruska a jeho podriadenie sa v mocenskom zápase veľmocí“. Keby sme boli rovnakí konšpirátori ako Lavrov, tvrdili by sme, že sa Uhrík len pokúša zakryť „hlbokú krízu, do ktorej sa dostal na základe súčasného vývoja“ straníckeho modelu.

Na druhej strane Hlavný denník zverejnil príspevok, v ktorom citujú pro-kremeľského politika Sergeja Kurginjana, ktorý označuje Navaľného ako podvodníka a zločinca. Zároveň dodáva, že Navaľnyj nie je „agentom CIA“, ale človek z „kremeľskej elity“. Očividne sa ani samotní dezinformátori nevedia v danej veci dohodnúť. 

Ako problematický sa im javí aj fakt, že k situácií sa vyjadrujú zahraničné mocnosti – najmä USA. Autor článkuna stránke Hlavných správ konštatuje, že miešanie sa USA do „kauzy Navaľnyj“ je z ich strany čistá agresia. Dodáva, že aj napriek predĺženiu Zmluvy START nedôjde k nijakému zlepšeniu vo vzájomných vzťahoch, pričom jednou z bariér majú byť aktivity podobného charakteru.

Autorka v ďalšom článku na Hlavnom denníku kritizuje slovenského ministra zahraničných vecí Ivana Korčoka. Podľa nej Korčok šíri americkú propagandu, vymýšľa si prenasledovanie novinárov v Bielorusku a dovoľuje si nekritizovať sankcie EÚ proti Rusku. Pre upresnenie, Ivan Korčok na zasadnutí bezpečnostnej rady OSN odsúdil masové zatykanie novinárov a represie voči médiám v Bielorusku. 

Okrem iného autorka označuje Alexandra Lukašenka za legitímne zvoleného prezidenta. Lukašenko je uznávaný ako legitímny prezident Bieloruska len štátnymi zložkami v krajine, ako napríklad štátna volebná komisia, alebo spriatelenými krajinami, ktoré – zhodou náhod – majú väčšinou tiež autoritárske vlády. Nezávislí pozorovatelia označili bieloruské voľby v roku 2020 za neférové a neslobodné. 

Aktivita Hlavného denníka je priam neuveriteľná. Za mesiac na sociálnej sieti Facebook zdieľali 1 900 príspevkov.

Veľmi vysoké sú aj interakcie. Hlavný denník za mesiac január získal viac ako 920 000 interakcií.

Extra plus

Kamaráti ruského veľvyslanectva z Extraplus napríklad zdieľali status Ľuboša Blahu, kde kritizuje prezidentku Čaputovú. V kritike zaznie aj spochybňovanie a dezinformácie na adresu Navaľného. Tvrdí, že Navaľného financujú Američania, alebo že ho v Rusku nikto nepozná. Tým pádom ani nikoho nezaujíma. Hlavné je, že zaujíma Blahu.

Portál Extra plus sa k danej veci taktiež nezabudol vyjadriť. Navaľnyj má slúžiť iba ako prostriedok útoku Západu na Rusko. Všetko má nasvedčovať tomu, že ide o prípravy na „zvrhnutie“ Putina v prezidentských voľbách 2024. Aktivity zo zahraničia majú byť pritom skoordinované s „neoliberálnou kastou“ vo vnútri Ruska. Všetko by v konečnom dôsledku malo viesť k „farebnej revolúcií“. 

V podobnom duchu sa niesol aj druhý jednostranne zameraný článok na tom istom webe. V ňom citujú osobu blízku Vladimírovi Putinovi, Nikolaja Patruševa, ktorý vníma Navaľného iba ako nástroj Západu na destabilizovanie Ruska. 

 

 

Za sledované obdobie zverejnil portál Extraplus 806 príspevkov. Nachádza sa tak niekde medzi Hlavnými správami a Hlavným denníkom.

 

 

Vidíme, že spomedzi nami sledovaných dezinformačných webov má Extra plus najmenší výtlak. Podarilo sa im získať takmer 108 000 interakcií.

Porovnanie s tradičnými médiami

Takéto čísla nám však samé o sebe nepovedia veľa. Rozhodli sme sa preto porovnať počet príspevkov a počet interakcií, ktoré získali dezinformačné weby s tými, ktoré získali naše tradičné médiá. V tomto prípade sme vybrali Denník N, SME a Aktuality.sk

 

 

Za mesiac január zverejnili naše dezinformačné weby spolu približne 3 000 príspevkov. Ako sú na tom tradičné médiá?

Za sledované obdobie uverejnili naše tradičné médiá 2 800 príspevkov. O 200 menej ako dezinformátori. Čo nám však ukážu interakcie?

 

 

Naše 3 dezinformačné weby získali v súčte viac ako 1,27 milióna interakcií.

 

 

Tradičné médiá zaostávajú aj v celkových interakciách. Za to isté časové obdobie získali 1,25 milióna interakcií.

Ocitli sme sa tak v situácii, kedy dezinformačné weby nie len že dokážu produkovať väčšie množstvo obsahu. Dokážu získať aj viac interakcií, ako naše tradičné médiá. 

Tieto štatistiky by sme všetci mali brať ako varovný prst!

Autori: Kristína Márová, Martin Nociar, Matej Spišák

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

Inšpekcia rieši, kto varoval Gašpara pred zadržaním. Sudca menoval aj Kaliňáka

Bývalý policajný prezident je obvinený zo založenia zločineckej skupiny.

Dobré ráno

Dobré ráno: Slovensko môže poslúžiť Sputniku ako experiment

O čom je debata o ruskej vakcíne.

KOMENTÁR PETRA SCHUTZA

Slovenská stratégia očkovania je zdravotnícky škandál milénia

Odsunutie ľudí nad 65 rokov ku koncu hovorí, že očkovanie úmrtia nezníži.


Už ste čítali?