Hlavné správy aj Zem a Vek sa snažia tváriť ako seriózne médiá, to však nie sú ani zďaleka

Autor: Slovenský inštitút pre bezpečnostnú politiku | 9.3.2020 o 9:07 | Karma článku: 10,43 | Prečítané:  5100x

Redakcia portálu Antipropaganda.sk prináša súhrn toho najzaujímavejšieho, čo sa za posledný týždeň odohralo na domácej aj zahraničnej dezinfoscéne.

Projekt Konšpirátori musel vyradiť Hlavné správy zo svojej databázy 

Projekt Konšpirátori.sk vedie už niekoľko rokov databázu pochybných webov, tie posudzuje nezávislá komisia zložená z odborníkov z rôznych odvetví. V súčasnosti je v ich databáze vyše 160 českých a slovenských webov, ktoré šíria dezinformácie alebo sa snažia svojich čitateľov manipulovať. Patria sem rôzne šarlatánske weby propagujúce alternatívnu medicínu, weby šíriace konšpiračné teórie o svetovom sprisahaní a ďalšie weby, ktoré sa tvária ako spravodajské portály.

Projekt tiež ponúka automatizovaný skript na vylučovanie dezinformačných webov z reklamných kampaní. Ak ho inzerent využije, jeho reklama sa nebude zobrazovať na pochybných weboch. Týmto chráni svoju reputáciu a taktiež sa nespolupodieľa na financovaní týchto pochybných webov. Podľa dostupných údajov túto službu využíva vyše 8 000 inzerentov v Česku a na Slovensku.

Donedávna bol na zozname Konšpirátorov zaradený aj web Hlavné správy, to sa však zmenilo. Okresný súd Bratislava II vydal predbežné opatrenie, ktorým prevádzkovateľom projektu prikázal dočasne vyradiť Hlavné správy z databázy pochybných webov. 

Čo sú Hlavné správy zač a prečo by mali byť na zozname? 

Hlavné správy sú najvplyvnejší slovenský dezinformačný web, ktorý svojou návštevnosťou dobieha aj seriózne médiá. Pritom však nedodržiava pravidlá novinárskej etiky. Tento web pravidelne preberá správy zo stránok šíriacich ruskú propagandu ako sú Sputnik alebo RT. 

Okrem toho sa blysli aj zopár šokujúcimi odhaleniami, ktoré sa vždy podarilo vyvrátiť. Vyberáme iba zopár príkladov. Hlavné správy šírili informácie o tom, že Ukrajinci odoberajú vojnovým obetiam orgány na transplantáciu či dezinformáciu o bruselskom “veľtrhu detí“ pre gayov. Ďalej tvrdili, že Biblia má byť v USA vyradená z verejných knižníc, pričom Korán vraj neprekáža, alebo, že EÚ ide Slovákom zakazovať, aké rastliny majú pestovať. Prednedávnom tiež šírili pochybnú štúdiu, ktorá spochybňuje existenciu klimatickej zmeny.

Z rozšifrovanej komunikácie Mariana Kočnera vyplýva, že Kočner údajne Hlavné správy financoval a dokonca cez Norberta Bödöra pre tento web dohodoval rozhovor s Tiborom Gašparom po jeho odchode z pozície policajného prezidenta. 

Počas predvolebnej kampane si na Hlavných správach platili reklamu strany SNS, ĽSNS a Vlasť.    

Zem a vek sa chce uchádzať o Matovičovu dotáciu

Počas toho, ako sa rodí nová slovenská vláda, predstavil Igor Matovič zámer vytvoriť fond na podporu investigatívnej žurnalistiky. Fond by mal byť pomenovaný po Jánovi Kuciakovi a jeho úlohou má byť podpora investigatívnych novinárov. Tí majú kontrolovať budúcu vládu. 

Kým časť tradičných médií túto myšlienku kritizovala, o dotáciu sa prihlásil prvý záujemca. Je ním redakcia konšpiračného časopisu Zem a Vek. Ani sa nie je čo čudovať, Zem a Vek zháňa financie na svoju činnosť naozaj z rôznych zdrojov. Po internete koluje už niekoľko rokov nahrávka, ktorá zachytáva vydavateľa časopisu Rostasa, ako pýta peniaze od zástupcov ruskej ambasády na Slovensku. 

Časopis sa aj napriek tomu hrdí svojou nezávislosťou a ku cti mu má slúžiť, že už od roku 2013 vychádza bez inzercie. Viete, koľko káuz odhalil za ten čas? Je to presne nula. Namiesto odhaľovania káuz však s obľubou šíri konšpirácie. Naposledy o tom, že koronavírus je biologická zbraň namierená proti Číne. 

Štýl práce Zem a Vek však najlepšie vystihuje prípad, na ktorý sme upozornili v roku 2018. Zverejnili správu, ktorá prišla do redakcie neznámeho človeka. Ten tvrdil, že sa zo svojich zdrojov dozvedel, že spoločnosť ESET zbiera prostredníctvom svojho antivírusového programu dáta od svojich klientov, čo jej umožňuje prevziať kontrolu nad počítačom akéhokoľvek užívateľa. Cieľom takejto kontroly počítačov je podľa článku dozor nad nepriateľmi, ktorí nesúhlasia s politickým ovplyvňovaním ľudí firmou ESET.

Redakcia Zem a Vek na konci článku uviedla, že nedokáže posúdiť pravdivosť tvrdení, ale že čitateľa budú kontaktovať. Redakcia teda zverejnila správu od človeka, ktorý nepredložil jediný fakt na podporu svojich tvrdení a ani sa sama nepostarala o to, aby si ich pred vydaním článku overila. Chýba aj reakcia spoločnosti ESET. 

Zem a Vek neskôr po kritike článok stiahol.  

Ďalšie zaujímavosti zo sveta dezinformácií

 

 

 

 

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

Vláda pustí od stredy ľudí do cudziny na dva dni. Rokuje sa, aby mohli vycestovať bez testu

Matovič sa na nevyžadovaní testu dohodol zatiaľ len s Babišom.

Minúta po minúte: Slováci budú môcť ísť do Česka na 48 hodín aj bez testu

Premiér predstavil ďalšie zmeny v koronaopatreniach.

Stĺpček Zuzany Kepplovej

Toto nie je Soľ nad zlato

O čo lepšie sme na tom s číslami, o to presvedčivejšie argumenty potrebujeme.


Už ste čítali?