Smer aj Harabin si v kampani pomáhajú dezinformáciami

Autor: Slovenský inštitút pre bezpečnostnú politiku | 19.1.2020 o 21:15 | Karma článku: 9,17 | Prečítané:  3494x

Redakcia portálu Antipropaganda.sk prináša súhrn toho najzaujímavejšieho, čo sa za posledný týždeň odohralo na domácej aj zahraničnej dezinfoscéne.

Smer–SD straší migrantmi

Strana zverejnila niekoľko predvolebných videí, v ktorých klame o opozičných lídroch a ich volebných programoch. O Richardov Sulíkovi tvrdia, že chce presadiť 6-dňový pracovný týždeň a zrušiť polovicu štátnych sviatkov. V programe SaS ani v Sulíkových vyjadreniach o takýchto návrhoch nie je žiadna zmienka.

Okrem SaS útočí Smer aj na stranu Za ľudí. V najnovšom videu o Andrejovi Kiskovi tvrdia, že ak sa stane po voľbách premiérom, na Slovensko príjme tisíce imigrantov. Vo videu vystupuje kreslená postavička Kisku v popredí, pričom v pozadí ju sprevádzajú zábery zachytávajúce masy migrujúcich ľudí. Zväčša ide mladých mužov arabského pôvodu. Ak sa však pozrieme na program strany Za ľudí, o prijímaní utečencov tam nenájdeme nič.

Smer-SD rovnako ako v roku 2016 aj v tejto predvolebnej kampani straší nebezpečnými imigrantmi. A to aj napriek tomu, že v roku 2019 prišlo do Európy najmenej utečencov za posledné obdobie. Navyše, Slovensko patrí medzi krajiny s prísnou azylovou politikou. V minulom roku sme schválili iba 9 z 216 žiadostí o azyl.

Smer video s Kiskom dopĺňa popisom „Kiska, zabudni na svoj plán. Nedovolíme ti navoziť imigrantov na Slovensko!“ Je pritom dôležité uvedomiť si, že migranti nie sú iba osoby hľadajúce útočisko pred vojnou, ale aj ľudia, ktorí cestujú za prácou, takzvaní ekonomickí migranti. Práve ich počet sa počas vlády Smeru-SD na Slovensku zvyšoval. V roku 2016 bolo na Slovensku podľa ministerstva vnútra okolo 90 000 cudzincov. Podľa aktuálnych štatistík z roku 2019 sa na území Slovenska nachádza vyše 130 000 cudzincov a z toho vyše 73 000 sú občania krajín mimo EÚ, medzi ktorými dominujú Ukrajina, Srbsko, Rusko, Vietnam, Čína a podobne. 

 

Na svojich mítingoch klame aj Ľuboš Blaha

Redaktori portálu Aktuality sa boli pozrieť na jednom z predvolebných mítingov Ľuboša Blahu. Zistili, že okrem útočenia na opozičných lídrov a nostalgie za bývalým režimom, chce Blaha presvedčiť voličov aj klamstvami. Tie prichádzajú, keď predseda európskeho výboru NR SR hovorí o tom, že naše deti majú zakázané učiť sa o úlohe Gustáva Husáka a komunistov v SNP. To však nie je pravda. Slovenské národné povstanie, Gustáv Husák a úloha Červenej armády pri oslobodzovaní Slovenska sa v dejepise učí už v 9. ročníku základnej školy.

Blaha nezavádza iba ohľadom dejepisu. Klame aj keď hovorí o tom, že od strany Smer nemá prakticky žiadnu finančnú podporu, nanajvýš mu „zasponzorujú nejakou stovečkou príspevok na Facebooku“. Facebook pred časom sprísnil podmienky financovania politickej reklamy. Každá stránka musí uvádzať, koľko dáva na propagáciu a kto ju platí. Na základe toho sa dá dohľadať, že strana Smer od začiatku volebnej kampane „zasponzorovala“ Blahove príspevky sumou viac ako 3 000 eur.

Poslanec za Smer na predvolebnom stretnutí tiež vyťahuje konšpirácie o zhromaždeniach Za slušné Slovensko. Podobne ako konšpiračné a dezinformačné weby, situáciu po vražde novinára a jeho snúbenice prirovnáva k pokusu o slovenský Majdan.

 

Harabin zavádza o tom, ako súdil mladého františkána

Štefan Harabin čelí kritike za to, že v 80. rokoch v pochybnom procese odsúdil františkánskeho kňaza Bystríka Janíka. Janíka v roku 1979 v NDR tajne vysvätili za kňaza. Začiatkom 80. rokov spustila ŠtB akciu VÍR namierenú proti františkánom v Československu. V roku 1985 Janíka obžalovali. Prípad dostal na stôl senát na čele so Štefanom Harabinom. Ten ho v tom istom roku oslobodil, lenže rozsudok nebol právoplatný, pretože prokurátor sa voči nemu odvolal.

Odvolací súd v Košiciach v roku 1986 zrušil oslobodzovací rozsudok a prípad poslal na súd do Popradu. Tam prípad opäť dostal senát Štefana Harabina. Harabin tentoraz mnícha odsúdil na nepodmienečný trest 28 mesiacov.

Líder strany Vlasť tvrdí, že on Janíka oslobodil. V  relácii TA3 V politike ukazoval oslobodzujúci rozsudok a prezentoval ho ako hlavný dôkaz, ktorý ukazuje, že Janíka v skutočnosti neodsúdil. O tom, že rozsudok nebol právoplatný ani po jeho verdikte z roku 1986, však mlčí.

Harabin z diskusie dokonca zostrihal krátke video, v ktorom prezentuje oslobodzujúci rozsudok. Video spolu s pôvodným rozsudkom zdieľa aj dezinformačná InfoVojna a na Facebooku zverejnil Harabin príspevok s týmto rozsudkom, ktorý má už vyše 900 zdieľaní.

 

Ďalšie zaujímavosti zo sveta dezinformácií

  • Chyba Facebooku odhalila adminov dezinformačných stránok. Viaceré portály informovali o tom, že vďaka chybe Facebooku sa podarilo odhaliť totožnosť ľudí, ktorí spravujú facebookové stránky. Vďaka chybe vieme, že stránku Šefana Harabina spravuje Lukáš Fabo, spolumajiteľ agentúry LJ Studio. Zoznam administrátorov niektorých dezinformačných stránok zverejnil aj Denník N.

 

  • Konflikt medzi USA a Iránom sprevádza vlna dezinformáciíPo smrti Solejmáního sa začalo šíriť Twitterom množstvo fake news. Napríklad, na webe sa objavilo údajné video z amerického náletu dronov, ktoré však v realite zobrazuje letecký útok na izraelské mesto Ashkelon, za ktorým stála teroristická skupina Hamas.

 

 

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

Na Covid zomrú desiatky ľudí denne. Pokles možno očakávať najskôr o dva týždne

Pre koronu zomierajú ľudia s inými ochoreniami, ktorí by inak žili.

Špeciálny prokurátor Kováčik ide do väzby, rozhodol súd

Súd zobral do väzby aj druhého obvineného Norberta Pakšiho.


Už ste čítali?