Prehľad dezinformácií, manipulácií a propagandy počas štvrtého októbrového týždňa

Autor: Slovenský inštitút pre bezpečnostnú politiku | 27.10.2019 o 21:56 | Karma článku: 1,57 | Prečítané:  447x

Redakcia portálu Antipropaganda.sk opäť pripravila výber toho najzaujímavejšieho, čo sa za posledný týždeň odohralo doma a vo svete v oblasti dezinformácií, propagandy a online manipulácií.   

Kočner bol "akcionárom" Hlavných správ

Aj tento týždeň boli jednou z hlavných tém správy z Kočnerovej aplikácie Threema. Popri šokujúcich správach o ovplyvňovaní sudcov a prokurátorov sa však trochu pozabúda na mimoriadne dôležitú vec. Marián Kočner písal Norbertovi Bödörovi, o tom, že je akcionárom najväčšieho slovenského dezinformačného webu – Hlavné správy. 

Naznačoval, že na chod Hlavných správ finančne prispel. Dokonca mal redakcii cez Bödörova vybaviť exkluzívny rozhovor s Tiborom Gašparom, v čase tesne po jeho odchode z funkcie policajného prezidenta. Ten sa v ňom hral na obeť liberálnej mafie a diabolského sprisahania Andreja Kisku.   

Samozrejme, Hlavné správy sa takémuto spojeniu s Kočnerom bránia, a tak si teda zhrňme fakty. Po prvé, Kočner o svojom napojení na Hlavné správy nepísal iba Bödörovi, ale aj svojej volavke Alene Zsuzsovej. Chválil sa jej, že vymyslel tabuľku, ktorá ukazuje, aký malý počet obyvateľov Slovenska v skutočnosti protestuje, a že mu vyjde článok v Hlavných správach. Takýto článok naozaj vyšiel. Po druhé, Hlavné správy sa ešte v čase pred vraždou Jána Kuciaka vysmievali z jeho trestného oznámenia na Kočnera a tvrdili, že sa Kuciakovi nevyhráža. Po tretie, Hlavné správy obhajovali Kočnera, keď bol obvinený v kauze zmenky. Po štvrté, obhajovali ho v čase, keď ho Zoltán Andruskó označil za objednávateľa vraždy Jána Kuciaka. Po piate, propagovali Kočnerovu inetrnetovú reláciu Na Pranieri, kde očierňoval slovenských novinárov. 

Kto si ešte stále myslí, že Hlavné správy sú nezávislý web?​

 

Uhrík opäť hviezdil v Europarlamente 

Aj tento týždeň sa na kotlebovský europoslanec Milan Uhrík chválil na Facebooku videami z Európskeho parlamentu.

V prvom prípade sa rozčuľoval nad tým, že EÚ rieši iba pravicový extrémizmus, zatiaľ čo nás ohrozujú islamisti. Samozrejme, že toto nie je pravda a EÚ prijala celý rad dokumentov a opatrení zaoberajúcich sa terorizom, jeho financovaním či radikalizáciou. Dôvod, prečo sa poslanci tento týždeň zaoberali pravicovým extrémizmom bol ten, že reagovali na nedávny útok v nemeckom meste Halle, ktorý bol spáchaný práve pravicovým extrémistom. 

A potom prišla bombastická správa. Neprešlo uznesenie o presídľovaní migrantov, rozhodli dva hlasy. Hádajte, komu patrili? Áno, tušíte správne. Našim hrdinom, poslancom Uhríkovi a Radačovskému. 

Video má viac ako 200 000 pozretí a skoro 6 000 zdieľaní na Facebooku. Ide o šikovnú manipuláciu, keďže Kotlebovci situáciu prezentujú tak, ako keby Európu zachránili pred prílevom migrantov. Skutočnosť je však úplne iná. Hlasovalo sa o rezolúcii Európskeho parlamentu. Tá reálne nemá dosah na to, aby zásadne ovplyvnila dianie v EÚ, pretože z nej nevyplývajú žiadne záväzky pre členské štáty. Európsky parlament v nej vyjadruje svoj postoj k téme a môže vyzývať Komisiu alebo členské štáty, aby prijali opatrenia, no nemôže im to prikázať. Legislatívne, a teda záväzné nariadenia môže predkladať jedine Európska komisia. 

Zaujímavosťou je aj fakt, že s tým diktátom Bruselu to asi nebude až také zlé, keď prijatie rezolúcie dokázali prekaziť dvaja slovenskí europoslanci. 

 

Nepravdivé informácie šírila aj TASR 

Aj serióznemu médiu sa občas stane, že uverejní nepravdivú informáciu. V piatok sa to podarilo TASR. Informovala o tom, že Srbsko sa proti vôli EÚ stane členom Euroázijskej obchodnej únie, ktorá združuje štáty ako Rusko, Bielorusko, Arménsko s Kirgizsko a tvorí akýsi protipól Európskej únie. Faktom je, že Srbi odpísali dohodu o voľnom obchode s Eurázijskou hospodárskou úniou, čo je zásadný rozdiel. Podpis dohody nemení nič na skutočnosti, že EÚ vedie so Srbskom prístupové rokovania.

Správu od TASR  prebrali aj Hlavné správy, o ktorých už v tomto prehľade bola reč. Faktom, je, že po odhalení doplnili na koniec článku odstavec s tým, že ide o nepresnú správu prebratú z agentúry. Ktorá časť správy nie je pravdivá, už nenapísali.

 

Dozvedeli sme sa meno admina stránky IdemVolit.sk

Tento týždeň sa podarilo portálu Infosecurity.sk odhaliť totožnosť facebookovej stránky IdemVolit.sk. Táto stránka sa nachádza na zozname konšpirátori.sk a písali sme o nej aj v našej redakcii. IdemVolit.sk má na Facebooku okolo 9 500 fanúšikov a príspevkami podporuje Ľudovú stranu naše Slovensko. Administrátor šíri dezinformácie prakticky o každom politikovi, s výnimkou Mariana Kotlebu, a takisto aj konšpiračné teórie o vplyve židov. 

Ak by ste čakali, že za stránkou stojí neúspešný človek, ktorý si kompenzuje životnú frustráciu, mýlili by ste sa. Spravuje ju MUDr. Radoslav Čičala, psychiater z Považskej Bystrice. Prispieval pritom aj na stránky ako Infovojna alebo Hlavné správy.​

 

Rostas pôjde pred súd

Prokurátor podal obžalobu na šéfredaktora Tibora Eliota Rostasa. Obžalovali ho na základe článku Klin Židov medzi Slovanmi, ktorý uverejnil v roku 2017. V ňom citoval rôzne historické osobnosti a ich z kontextu vytrhnuté negatívne hodnotenia židov. Z článku vyplývalo, že práve oni sú aj dnes pôvodcom zlej spoločenskej situácie. 

Len, aby sa nezabudlo. Tibor Rostas je ten, čo sa na ruskej ambasáde pýtal, či by zo strany Ruska bola ochota podporovať proruskú silu na Slovensku. Jeho časopis šíri konšpirácie a proruské dezinformácie.

 

Zopár zaujímavostí zo sveta

 

  • Česi odhalili ruských špiónov. Česká informačná služba tvrdí, že sa jej podarilo rozbiť ruskú spravodajskú sieť, ktorá operovala u našich susedov. Podľa jej riaditeľa bola táto sieť napojená na ruskú ambasádu a bola súčasťou širšieho reťazca aktivít v Európe. Ostáva len veriť, že aj naša SIS by sa zachovala podobne. 

 

  • Litovci používajú softvér na odhaľovanie dezinformácií. Zaujímavý projekt spustili v Litve. Softvér vyvinula mediálna spoločnosť Delfi v spolupráci s Google a dokáže prechádzať články v angličtine, ruštine a litovčine. Na základe predchádzajúcich prípadov dokáže rozoznať dezinformačné kampane a identifikovať ich pôvodcu. 

 

  • EÚ tento týždeň zachytila 60 prípadov ruských dezinformácií. Európska služba pre vonkajšiu činnosť publikovala ďalší zo svojich týždenných reportov. Najpopulárnejším naratívom bol tento týždeň ten o zlom Západe, ktorý chce zničiť Rusko a získať jeho nerastné bohatstvo. Ďalej to bola opäť známa pesnička o tom, že Rusko na Ukrajinu nezaútočilo. 
Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

Stĺpček šéfredaktorky

Sloboda sa už nedala zastaviť

Strážcovia komunistických privilégií ešte urobili posledný pokus.


Už ste čítali?