Prehľad dezinformácií, manipulácií a propagandy počas druhého októbrového týždňa

Autor: Slovenský inštitút pre bezpečnostnú politiku | 13.10.2019 o 21:46 | (upravené 13.10.2019 o 21:52) Karma článku: 5,59 | Prečítané:  2216x

Toto je súhrn toho najzaujímavejšieho, čo sa druhý októbrový týždeň na Slovensku a vo svete odohralo v oblasti dezinformácií, manipulácií a propagandy.

Dezinformácie šírili slovenskí politici Peter Marček, Boris Kollár a Lucia Ďuriš Nicholsonová 

V pondelok sa vyznamenal fanúšik konšpiračných webov a Putinovho Ruska, poslanec Národnej rady SR, Peter Marček. Na svojom Facebooku priniesol informáciu, že bývalý minister financií Ivan Mikloš, ktorý v súčasnosti pôsobí ako poradca ukrajinskej vlády, nemôže na základe príkazu  tamojšej prokuratúry opustiť Ukrajinu. Správu okamžite prebrali aj Hlavné správy. Z vyjadrenia samotného Mikloša vyplýva, že ide o výmysel. Na Slovensko sa plánovane vracal túto stredu a sľuboval, že po prílete sa poradí o právnych krokoch voči Marčekovi a Hlavným správam. 

Kollár reagoval na správy útoku v nemeckom meste  Halle. Za páchateľov označili imigrantov ešte skôr, ako polícia stihla zverejniť identitu útočníkov. Keď zistil, že útočil nemecký extrémista, ospravedlnil sa odvolávajúc sa na informácie z médií. Je na mieste položiť si otázku, aké médiá Boris Kollár číta? Seriózne spravodajstvo o identite páchateľov niekoľko hodín neinformovalo, pretože identita nebola známa.

Lucia Ďuriš Nicholsonová zase na svojom facebookovom profile zverejnila video z vypočúvania kandidáta na eurokomisára Valdisa Dombrovskisa. Z videa vyplýva, že kotlebovský europoslanec Miroslav Radačovský nie je schopný využiť svoj časový priestor na kladenie zmysluplnej otázky. Namiesto toho hovorí, že je hrdý na svoj pôvod. Problémom je, že video zachytáva iba časť Radačovského vystúpenia. 

Ten na Facebooku zverejnil celé svoje vystúpenie, v ktorom Dombrovskisovi reálne položil otázku. Prípadu sa venovali dezinformačné médiá. Radačovského prezentujú ako obeť a na tomto prípade len utvrdzujú svoj naratív, že systém chce kotlebovcov zničiť, pretože sú jediní, ktorým záleží na obyčajných ľuďoch. 

Na politický boj proti ĽSNS je nutné používať fakty a nevytrhávať veci z kontextu, tak ako to tentoraz urobila Nicholsonová. Práve toto je pracovná metóda rôznych konšpirátorov a extrémistov.​

Facebook sa „sprisahal“ proti Zem a Vek 

Konšpiračnému magazínu zmizlo z ich facebookovej stránky tlačidlo „páči sa mi to“. Fanúšikovia teda stránke nevedeli dať like, ale iba follow. Redakcia Zem a Vek, samozrejme, hovorila o cenzúre. Svojou investigatívnou prácou dokonca zistila, že je za to zodpovedný exprezident Andrej Kiska a jeho návšteva New Yorku v roku 2017. 

Filip Struhárik z Denníka N zistil, že ide iba o test. Doteraz mali používatelia možnosť dať stránke „páči sa mi to“ alebo „sledovať“. Niektorí sa na tento systém Facebooku sťažovali a označovali ho ako mätúci. Firma preto spustila obmedzený test. Bude sledovať spätnú väzbu od užívateľov a vyhodnocovať ju. Čo z tejto situácie vyplýva? Zem a Vek opäť šíril bludy!​

Vladimír Bilčík spoluautorom rezolúcie EP o dezinformáciách 

Európsky parlament vo štvrtok prijal Rezolúciu o zahraničnom zasahovaní́ do volieb a dezinformáciách vo vnútroštátnych a európskych demokratických procesoch. Spoluautorom jej textu bol slovenský europoslanec Vladimír Bilčík. Parlament prijal podobné uznesenia aj v minulosti, úplne prvé v roku 2016. 

Je chvályhodné, že nový Európsky parlament sa venuje téme šírenia dezinformácií a ovplyvňovania volieb v Európe. Text rezolúcie však neprináša nič zásadne nového, iba pomenováva to, čo odborníci a akademici hovoria už dlho – Rusko je označené ako hlavný pôvodca dezinformácií v Európe; technologickí giganti ako Facebook, Twitter a Google nerobia dosť a je nutné na nich viac tlačiť; na efektívny boj proti dezinformáciám je potrebné vynaložiť viac ľudských aj finančných zdrojov; členské štáty, Komisia aj Rada by sa mali týmto problémom vážnejšie  zaoberať. 

Dôležitejšie však bude, aké konkrétne kroky v boji proti dezinformáciám a zahraničnému zasahovaniu do volieb predstaví novovzniknutá Európska komisia. Tento rok totiž čelíme viac ako dvojnásobnému počtuzdokumentovaných prípadov dezinformácií pochádzajúcich z ruských zdrojov než v roku 2018. Rusko taktiež ohlásilo rekordný rozpočet pre svoje propagandistické, štátom kontrolované médiá. Bude dosahovať 1,3 miliardy eur. 

Toto všetko je obzvlášť dôležité v čase, keď nás v  roku 2020 čaká v EÚ vyše 50 prezidentských, vnútroštátnych, miestnych či regionálnych volieb.​

Polícia vyvracala hoaxy 

Policajti na svojej stránke Hoaxy a podvody – Polícia SR robia už tradične dobrú prácu vo vyvracaní rôznych dezinformácií a podvodov na internete. Tento týždeň museli reagovať na tri nezmysly šíriace sa Facebookom. Prvým bol starý známy hoax o bielej dodávke unášajúcej pekné slovenské dievčatá na Horehroní. Po druhýkrát Polícia reagovala na zmiznutie sochy Pribinu v Nitre. Na tento hoax sa nachytali aj admini Zomri, hoci od začiatku upozorňovali, že ide o neoverenú informáciu. Tretím kúskom bola správa od Dwaynea Johnsona, známeho ako The Rock, ktorý sľuboval vyplatiť milióny podľa dátumu vášho narodenia iba za to, že status budete zdieľať v 12 ďalších skupinách.​

Zopár zaujímavostí zo sveta 

  • Rusko a Severná Kórea idú spolu bojovať proti fake news Áno, čítate správne a nie, nie je to vtip. Je podobne absurdná správa, ako keď slovenskí konšpirátori na čele s Hlavnými správami a Slobodným vysielačom založili Asociáciu nezávislých médií.

 

  • Deepfakes – fenomén budúcnosti. Tento týždeň sa veľa hovorilo o deepfake videách, najmä v súvislosti s dvoma zákonmi, ktoré prijali v Kalifornii. Aj keď vyrobiť vierohodné deepfake video si vyžaduje značné know-how a je ešte stále pomerne nákladné, je len otázkou času, kedy sa táto technológia stane dostupná prakticky každému. Manipulácia volieb tým dostane úplne nový význam. Len si predstavte, čo by sa stalo na Slovenku, keby sa objavilo video, ktoré by zachytávalo prezidentku Čaputovú ako účinkuje vo filme pre dospelých, alebo sa priznáva, že je agentkou Georga Sorosa.

 

  • Počuli ste už o EP Today? Rusi vymysleli zaujímavý spôsob ako šíriť svoje dezinformácie a propagandu. Vytvorili stránku EP Today (poz. skratka pre European Parliament Today), ktorá sa tvári ako seriózny web prinášajúci informácie o dianí v Európskom parlamente. Z analýzy však vyplýva, že až 47 %článkov je doslovným prepisom článkov ruskej štátnej televízie Russia Today. 

 

  • NBA má v Číne problémy. Generálny manažér basketbalového klubu Houston Rockets Daryl Morey na sociálnej sieti Twitter podporil protestujúcich v Hongkongu. Hoci svoj tvít hneď zmazal, reakcia zo stany Číny na seba nenechala dlho čakať. Čínska basketbalová asociácia okamžite zrušila svoju spoluprácu s klubom z Houstonu. Národná televízia CCTV dokonca zrušila plánované vysielanie zápasov tímov LA Lakers a Brooklyn Nets, ktoré sú práve na svojej predsezónnej príprave v Číne. Čína je pre NBA dôležitá. Predstavuje druhý najväčší trh, hneď po USA. Podobné problémy mali v tejto krajine aj spoločnosti Apple, Dolce & Gabbana Delta Airlines, či seriál South Park.
Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

Stĺpček šéfredaktorky

Sloboda sa už nedala zastaviť

Strážcovia komunistických privilégií ešte urobili posledný pokus.


Už ste čítali?