Monitoring prezidentských volieb: Facebookovým stránkam kandidátov dominujú fotografie

Autor: Slovenský inštitút pre bezpečnostnú politiku | 7.3.2019 o 9:33 | Karma článku: 3,01 | Prečítané:  1153x

Akou formou komunikujú kandidáti na prezidenta svoje posolstvá? Preferujú fotky? Točia videá? Píšu nekonečné statusy? Na aké webové stránky odkazujú? A kto zdieľa najviac obsahu z dezinformačných a konšpiračných webov?

Tím analytičiek a analytikovSlovenského inštitútu pre bezpečnostnú politiku (SSPI) a Stratpol - Strategic Policy Institute v spolupráci s Blbec.online denne vyhodnocuje kampaň prezidentských kandidátov na Facebooku. Dnešná analýza je venovaná forme, ktorou kandidáti na prezidenta komunikovali svoje posolstvá od 1. januára do 3. marca 2019. 

Zoznam kandidátov je neúplný. Dôvodom sú časové možnosti tímu a objem skúmaných dát.

Výber kandidátov zohľadňuje odstúpenie Roberta Mistríka. Dostali sa doňho najsilnejší kandidáti z posledných prieskumov: Zuzana Čaputová, Maroš Šefčovič, Štefan Harabin, Marian Kotleba, Béla Bugár, František Mikloško a Milan Krajniak. Keďže Marian Kotleba vlastný profil nemá, sledujeme jeho fanúšikovskú stránku s názvom: Marian Kotleba - kandidát na prezidenta Slovenskej republiky.

V analýze sú pri jednotlivých formách použité príspevky s najväčším počtom interakcií a pozreli sme sa aj na webové stránky, na ktoré kandidáti odkazujú. V grafoch uvádzame počty jednotlivých formátov a najčastejšie používané zdroje.

Zuzana Čaputová

Z tridsiatich príspevkov s najvyšším počtom interakcií bolo až 23 fotiek, respektíve obrázkov. Veľký počet reakcií mali aj štyri videá, tri odkazy na iné stránky a jeden textový status. Na najvyšších priečkach sa umiestnili najmä príspevky reagujúce na prebiehajúcu antikampaň proti tejto kandidátke.

Čaputová internet prevalcovala publikovaním fotografie s priateľom Petrom Konečným. Mala až 29 237 reakcií, komentárov či zdieľaní. Čaputová v statuse písala, že poodhalením súkromia sa chcela ohradiť voči konšpiráciám o jej osobnom živote a hodnotovom zameraní.„Vedela som, že akonáhle začneme stúpať v prieskumoch, tak prídu útoky. Aj preto som sa snažila celú dobu chrániť svojich najbližších, nezaťahovať ich do kampane, nerobiť z nich reklamný pútač.“

Po zverejnení posledných prieskumov verejnej mienky sa Čaputová stala terčom osobných útokov. Začala ich vyvracať na svojej facebookovej stránke a vysoké počty interakcií dokazujú, že zvolila správnu stratégiu.

Najvirálnejším Čaputovej videom sa stalo vyhlásenie po tlačovej konferencii Roberta Mistríka, na ktorej sa vzdal kandidatúry. Video doteraz dosiahlo 12 966 interakcií. Popri slovách vďaky sa kandidátka prihlásila k odhodlaniu spájať voličské tábory a poraziť zlo. Spoločná tlačovka s Mistríkom si vyslúžila aj status s 9 823 interakciami.

Medzi najpopulárnejšími odkazmi sú aj rozhovory s Čaputovou, napríklad pre českú DVTV, a podporné blogy fanúšikov. Čaputová v príspevkoch využíva prekliky na internetové médiá, ako sú Denník N, Sme alebo HNonline. Často odkazuje aj na self-promo stránku zuzanacaputova.sk.

Maroš Šefčovič

Aj na facebookovom profile Maroša Šefčoviča dominujú fotky. Z 30 jeho najúspešnejších príspevkov je až 18 fotiek, všetky ostatné formáty podobne ako u Čaputovej výrazne zaostávajú. Zdieľaných bolo šesť videí, štyri statusy a dva odkazy. Aj najúspešnejším príspevkom je obrázok, no nie je na ňom tvár kandidáta, ale anketová otázkaPotrebuje podľa vás Slovensko prezidenta, ktorého Európa a svet pozná?Odpovedať bolo možné pomocou páčika/smutného smajlíka. Hlasovanie nazbieralo 4 996 interakcií a hlasujúci s položenou otázkou súhlasili v pomere 2 954:977.

Druhým najúspešnejším formátom bolo video Nedeľa u Šefčovičovcov. Prezidentský kandidát v ňom ukázal, ako trávi nedele v kruhu rodiny. Predstavil manželku ako najlepšiu kuchárku a svoju najväčšiu oporu. Ona o ňom prezradila, že si nevie predstaviť nedeľu bez rezňov. Nechýba ani Šefčovičova mama, ktorá sa tiež zastavila na nedeľný obed. Video sa začína otázkou: Kto stojí za Marošom Šefčovičom? Získalo 2 264 interakcií.

Medzi statusmi si najviac interakcií, 2 247, vybojoval text „Slovensko potrebuje politikov pracujúcich pre ľudí. Nie vadiacich sa medzi sebou“.Text je v pôvodnom statuse uvádzaný veľkými písmenami, bez dodatočného komentára.

Medzi 30 najúspešnejšími príspevkami sú aj odkazy na dva iné zdroje. Jeden odkazuje na stránku Pravdy, druhý na Plusku, no obidva sa týkajú rozhovorov, ktoré médiám poskytla Šefčovičova manželka Helena. Ten pre Plusku obsahuje viac otázok o jej manželovi, rozhovor v Pravde sa sústreďuje na jej život ako manželky kariérneho diplomata. Obidvaja v rozhovoroch a statusoch prejavujú vzájomnú súdržnosť.

Šefčovičov profil vo všeobecnosti využíva externé zdroje len málo. V sledovanom období ich bolo iba šesť, z toho dva odkazy na Plusku, dva na vlastnú stránku sefcovic2019.sk a jeden na Pravdu (ako je uvedené vyššie v dvoch prípadoch ide o rozhovory s jeho manželkou). Posledný odkazoval na Volby.digital, kde upozorňoval na možnosť hlasovania aj mimo miesta trvalého bydliska.

Štefan Harabin

Obsahové rozloženie top 30 príspevkov Štefana Harabina obsahuje 18 fotiek, osem odkazov, tri videá a jeden textový status. Aj tu mala najviac reakcií fotka (5 969), ktorou ľudí vyzýva, aby hlasovali o adopciách detí homosexuálnymi pármi a v komentári k nej jasne vyjadruje svoj negatívny názor na túto tému.

V Harabinových odkazoch na iné stránky dominuje príspevok z portálu napalete.sk (5 783). V ňom tvrdí, že prezidentské voľby ide vyhrať a nejde v nich iba kupčiť. Tretí najvyšší počet interakcií (5 291) zaznamenalo video z tlačovej konferencie. Harabin v ňom tvrdil, že ostatní kandidáti sa ho snažia odstaviť. V top 30 je aj jeden status: „Veď som hovoril, že Andrej Kiska skončí v Leopoldove.

Najvyužívanejším zdrojom je u Harabina jeho vlastná stránka harabin-2019.sk. Nasledujú dezinformačné stránky ako Infovojna, Sputnik News, Slobodný vysielač či Hlavné správy. Všetky sú v databáze Konšpirátori.sk, ktorá je zoznamom webových stránok s neserióznym, klamlivým, podvodným, konšpiračným alebo propagandistickým obsahom.

Marian Kotleba

Medzi Top 30 príspevkami fanúšikovskej stránky Mariana Kotlebu je 23 fotografií a sedem odkazov na webové stránky.

Na fotografii s najvyšším počtom interakcií je míting ĽSNS z 27. februára 2019 v Martine, kde sa Kotleba pýši zaplneným hľadiskom. Tento záber získal 1 525 interakcií a stal sa najúspešnejším Kotlebovým príspevkom. Zdieľaný odkaz s najvyšším počtom reakcií (1 502) je príspevok portálu TVnoviny o prieskume agentúry Focus, podľa ktorého by Kotlebova ĽSNS v parlamentných voľbách skončila druhá so ziskom 11,7 percenta hlasov. Najúspešnejším videom sa stala s 554 interakciami nahrávka, v ktorej Kotleba kritizuje Kisku za údajné „dehonestovanie najvyšších štátnych vyznamenaní a udelenie jedného z nich nemeckej kancelárke Angele Merkelovej“.

Spomedzi písaných statusov sa do top 30 príspevkov nezmestil žiadny.

Kotleba využíva stránky ako Prehľad správ či web promujúci ĽSNS. Nechýbajú ani konšpiračné Hlavné správy a portál Infovojna. V top 30 najsledovanejších príspevkov sa Kotleba zameriava na svoju propagáciu. Sám seba označuje za „antisystémovú osobu“. Kritizuje prezidenta Kisku, sociálne pomery na Slovensku propaguje ĽSNS, ktorú predstavuje ako jedinú stranu schopnú prinášať reálne riešenia problémov Slovenska.


Béla Bugár

Vizuálny materiál dominuje aj stránke Bélu Bugára. Medzi tridsiatimi najúspešnejšími príspevkami sa popri 21 obrázkoch umiestnilo aj osem videí, no len jeden status a žiadny odkaz. Najpopulárnejšie príspevky sú venované maďarskej menšine, južnému Slovensku či štátnemu jazyku a väčšina z nich je výlučne v maďarčine napriek tomu, že Bugár vo všeobecnosti postuje obojjazyčne. Z toho sa dá usúdiť, že základňu jeho sledovateľov tvoria občania maďarskej národnosti, vďaka ktorým dokážu Bugárove jednojazyčné príspevky dosiahnuť vysoké interakcie aj napriek tomu, že slovenský volič bez znalosti maďarského jazyka im nerozumie.

Najviac interakcií (2 659) dosiahlo video, v ktorom Bugár po maďarsky vyzýva ku spolupráci a zastáva sa práv menšín.

Spomedzi fotografií získal najviac interakcií (1 712) spoločný záber s politikmi z Maďarska, pri ktorom Bugár zdôrazňuje dôležitosť dobrých vzťahov medzi oboma krajinami. V závese sa ocitla fotka obhajujúca jeho dvojjazyčnú kampaň a odcudzujúca „škatuľkovanie“ na základe etnicity či náboženstva.

704 interakcií získal status, v ktorom sa Bugár podobne ako ostatní kandidáti prihlásil k potrebe spájania polarizovanej spoločnosti. „Nie je čas na experimenty,“ tvrdí v ňom.

Bugár webové zdroje príliš nepoužíva. Na prezentáciu svojho životného príbehu zvykne prikladať odkaz na stránku belabugar.sk. Raz ako zdroj využil factcheckingový portál Demagog.sk, ktorý po diskusii so Štefanom Harabinom zhodnotil pravdivosť výrokov oboch politikov. Bugár výrazne priaznivejšie skóre využil na kritiku smerovania politickej kultúry ku zavádzaniu a populizmu.

František Mikloško

Aj na Facebooku Františka Mikloška sú fotky najpoužívanejšou formou komunikácie. Z 30 najúspešnejších príspevkov je 19 fotiek, päť odkazov, štyri videá a dva statusy.

Napriek tomu je príspevkom s najvyšším počtom interakcií (1 985) video, v ktorom Mikloškovi vyjadruje podporu Oliver Andrásy, ktorý hovorí o prezidentskom príbehu Františka Mikloška: „Prezidentský príbeh, to nie je to, že niekto je úspešný vedec, úspešný aktivista alebo veľmi dobrý v rámci štruktúr Európskej únie. To je príbeh, keď niekto riskuje, no keď už nie život, tak aspoň svoju slobodu pre Slovensko.“Autor tým pripomenul organizáciu sviečkovej demonštrácie a snažil sa odlíšiť Mikloška od ostatných kandidátov.

Druhým v poradí (1 688) je odkaz na článok o Mikloškovi na portáli Aktuality.sk, ktorý zhŕňa jeho politickú kariéru. Je k nemu pripojený komentár zdôrazňujúci konzistentnosť Mikloškových názorov či nespochybniteľnosť jeho osoby.

Hoci je fotka najpoužívanejším komunikačným nástrojom, v rebríčku príspevkov s najvyššou interakciou je prvá až na treťom mieste. Ide o fotografiu z príhovoru a sprevádza ju pomerne dlhý komentár, v ktorom Mikloško predstavuje plánovaný svoj program. Príspevok má 1 119 interakcií.

statuse, ktorý má 861 interakcií, sa venuje virálnemu videu, v ktorom si podáva ruku s Marianom Kotlebom. Mikloško v ňom vysvetľuje, že v liturgickej časti omše sa ruka na znak pokoja podáva všetkým, ktorý stoja okolo. Ohradzuje sa voči účelovo zostrihanému videu a pripomína, že voči Marianovi Kotlebovi má negatívny postoj a že ako politik inicioval ospravedlnenie sa Židom za perzekúciu počas druhej svetovej vojny.

Medzi 30 najúspešnejšími príspevkami sú tri externé zdroje. Jeden je už vyššie uvedený článok na Akutalitách, druhý je odkaz na portál Teraz, ktorý hovorí o podpore dvoch europoslancov a tretí je z konzervatívneho denníka Postoj, ktorý sa pochvalne vyjadruje o Mikloškovom pôsobení v politike.

Mikloškov profil odkazuje na deväť zdrojov. Najviac na konzervatívny denník Postoj (5), za ním druhý je Týždeň (4). Ostatné stránky boli zmienené iba raz. Sú medzi nimi Aktuality, Teraz či Za slušné Slovensko.

Milan Krajniak

Medzi 30 najúspešnejšími príspevkami má Milan Krajniak pätnásť fotiek, trinásť linkov na webstránky a dve videá. Najúspešnejšou fotografiou bol záber na monitor zobrazujúci výsledky hlasovania parlamentu, ktorý neschválil návrhy zákonov o exekučnej amnestii, bezpoplatkovom bankovom účte a obmedzení dovozu lacnej pracovnej sily. Krajniak komentoval príspevok slovami „Hanbím sa za takýto parlament“. Fotografia nazbierala 9 312 interakcií. Najúspešnejším odkazom bola správa portálu Teraz o nasadení vojakov pri odstraňovaní následkov snehovej kalamity. Príspevok kandidátovi priniesol 5 017 interakcií. Najsilnejším videom, 2 141 interakcií, je spoločná výzva kandidáta a predsedu strany Sme rodina Borisa Kollára voliť Milana Krajniaka, ktorý ako video uvádza, má PPČ program. Skratka odkazuje na heslo kampane – prezident pomáha činmi.

Najviac interakcií nazbierali odkazy na portál Teraz, ktorý je spravodajským webom tlačovej agentúry TASR. Medzi top 30 najúspešnejšími príspevkami nájdeme opakovane aj Aktuality či Webnoviny. Všetky uvedené sa venovali sociálnej či ekonomickej problematike, čo sú oblasti, ku ktorým sa Milan Krajniak pravidelne vyjadruje.

Celkový pohľad na používané zdroje ukazuje, že pomyselná informačná bublina Milana Krajniaka je široká. Odkazoval na spektrum zdrojov od konzervatívneho denníka Postoj cez liberálny Denník N či Aktuality po experimentálnu platformu Dobré noviny či web Investigace.cz, ktorý sa špecializuje na investigatívne kauzy o cezhraničnom organizovanom zločine a jeho vplyve na Slovensko a Česko.

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

Stĺpček šéfredaktorky

Sloboda sa už nedala zastaviť

Strážcovia komunistických privilégií ešte urobili posledný pokus.


Už ste čítali?